В умовах воєнного стану учні з особливими освітніми потребами є найбільш вразливою категорією школярів, яка потребує виняткової підтримки та уваги. Тож, незалежно від місця їх перебування заклади освіти мають прикласти всі зусилля, аби такі діти продовжили здобуття освіти та отримали необхідну психолого-педагогічну допомогу у безпечних умовах. Як забезпечити інклюзивне навчання, зокрема в дистанційному форматі? Розглянемо методичні рекомендації МОН щодо особливостей організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти.
Згідно зі змінами до Положення про інклюзивно-ресурсний центр під час переходу учнів з ООП на наступний рівень навчання чинність раніше виданого висновку ІРЦ подовжується на строк дії воєнного стану. Вивчення розвитку дитини, яка навчається в інклюзивному класі може проводитись командою психолого-педагогічного супроводу, а дитини, яка здобуває освіту у спеціальному закладі освіти, – психолого-педагогічним консиліумом.
Повторна комплексна оцінка таких здобувачів освіти має бути проведена не пізніше ніж через три місяці після припинення воєнного стану та повернення здобувача освіти на підконтрольну Україні територію. В окремих випадках вона може бути проведена фахівцями ІРЦ, які проводили первинну оцінку розвитку та здійснювали супровід цієї дитини в освітньому процесі, в онлайн-режимі.
Якщо проведення комплексної оцінки є неможливим з певних причин, зарахування учнів до спеціальних закладів освіти здійснюється відповідно до наказу його керівника, що видається на підставі заяви одного з законних представників, копії свідоцтва про народження дитини та медичних документів:
Для дітей, які вперше потребують комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку в ІРЦ та не мають можливості приїхати для її проведення, батьки можуть подати документи онлайн на порталі Системи автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів. Після встановлення зв'язку з фахівцями ІРЦ батькам потрібно надіслати фото наявних додаткових документів (медичні, продукти діяльності дитини (малюнки, прописи), характеристики від педагогічних працівників, які раніше працювали з дитиною тощо).
Для дітей, які перебувають за межами України, така оцінка може бути проведена онлайн з урахуванням результатів оцінки, проведених за кордоном з використанням визнаних міжнародних діагностичних методик.
Інклюзивна освіта
в Дружбівському ліцеї
Інклюзія в нашому закладі означає розкриття кожного учня.
Інклюзія враховує потреби дітей,створюються спеціальні умови, підтримка необхідні учням і вчителям для досягнення успіху.
Контингент дітей з особливими потребами :
· У нашому ліцеї станом на 01.01.2023 р. навчається 4 учні з ООП.
Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у ліцеї створено інклюзивно-ресурсну кімнату та інклюзивні класи.
Протягом 3-4 грудня 2019 року та 3-4 грудня 2020 року за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні та ГО Волонтерський Рух «Спільна допомога», відбулися тренінги на тему «Інклюзивна реформа шкільної освіти в Україні: впровадження найкращих світових практик».
Заходи відбулися в рамках підтримки нової шкільної реформи Міністерства освіти та науки Україні, яка була розпочата у вересні 2018 року і націлена на зміну програми навчання в освітніх закладах, з включенням до неї інклюзивної освіти, критичного мислення, диференціації, управління поведінкою та інтегрованих уроків.
Варто відзначити, що із великої кількості заявок на участь було визначено по 40 переможців кожного року . Зокрема, одною з найбільш вмотивованих виявилася заступник директора нашого закладу яка два роки поспіль брала участь у тренінгах
В ході 12 та 15 годинних тренінгів, які проводили провідні фахівці з розвитку інклюзивної освіти , наші педагоги , змогли отримати нові практичні навички щодо впровадження успішних інклюзивних практик, апробованих в Україні та США, в свою навчальну діяльність.
1. МОН України: Відділ інклюзивного навчання та інтернатних закладів
![]() ![]() | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |